A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavart még napjainkban is számos kérdés lengi körül.

A legkomolyabb probléma, hogy az ADHD-val diagnosztizált gyermekek szülei is sokszor falakba ütköznek, nem kapnak segítséget, választ a kérdéseikre, senki nem beszél nekik arról a különleges kis lényről, akit a legjobb tudásuk szerint kell felnevelniük. Ezen az oldalon célunk, hogy az ADHD-val kapcsolatban leggyakrabban felmerülő kérdésekre a lehető legteljesebb körben választ adjunk.

ADHD-s a gyermekem. Ez azt jelenti, hogy beteg?

Biológiai értelemben a figyelemzavar valóban betegség, azonban a figyelemzavaros gyermeket nem szabad valóban beteg kicsiként kezelni. Az ADHD-s gyermekről leginkább az mondható el, hogy más. Számos szempontból nem azonos, mint kortársai, tartozzon akár a hiperintelligens és hiperaktív csoportba, akár a visszahúzódó, tanulászavaros ADHD-s gyermekek közé, különleges igényei vannak, más jellegű odafigyelést és törődést igényel.

Mit érez a hiperaktív gyermek?

A hiperaktivitás-zavaros gyermekek könnyen elveszítik a fejüket, viselkedésük támadó és a legkevésbé sem következetes. Szándékosan, szinte kötelező jelleggel sértegetnek másokat, tiszteletlenek a felnőttekkel szemben és nem törődnek mások jogaival, sokszor nem csak bosszúállóak, de sajnos olykor valóban rosszindulatúak is. Ezzel egyidőben nagyon érzékenyek, könnyedén képesek nagyon mélyen megbántódni.

A legtöbb hiperaktív gyermek ugyan rossznak tartja magát, látja viselkedését és képes azt értékelni, azonban változtatni nem képes rajta, a büntetések pedig hatástalanok esetükben.

Hogyan neveljem hiperaktív gyermekemet?

A különleges bánásmód ezen gyermekek esetében valójában nem tér el az alapvető nevelési módszerektől, csak éppen a szülőnek sokkal szigorúbban be kell tartaniuk és be kell tartatniuk a játékszabályokat.

A büntetés felesleges, hiszen teljes mértékben hatástalan, azonban a folyamatos és következetes dicséretek általi úgynevezett operáns kondicionálás hatásos lehet. A hiperaktív gyermeknek fontos a rend és a megbízható, megingathatatlan, következetes rendszer. Kiemelten fontos azonban, hogy minden esetben hangsúlyozzuk és tegyük egyértelművé a gyerek számára, hogy nem őt magát, hanem az adott viselkedést utasítjuk el.

Alaposan fel kell készíteni a változásokra, azonban tudni kell azt, hogy nem érzékeli az idő múlását, így egy félévvel korábbi bejelentés akár féléves szorongást is jelenthet számára. Végezetül a gyermeknek folyamatos ingerekre van szüksége, továbbá a kommunikációnkban alakítsunk ki felé egy pozitív szemléletet és kerüljük az olyan szélsőséges kifejezéseket, mint a „mindig” vagy a „soha”.

A gyógyszeres kezelés gyógymódot jelent az ADHD-ra?

Magyarországon ma a hiperaktivitás tüneti kezelésére egyetlen gyógyszerkészítmény létezik, azonban a gyógyszeres kezelés napjainkban is viták kereszttüzében áll, ráadásul a készítmény kizárólag normál intellektusú gyermekek esetében alkalmazható.

Hogyan harcoljunk az ADHD-val gyógyszer nélkül?

Az ADHD kialakulásának pontos okát a tudomány még napjainkban sem tudja feltétel nélkül meghatározni. A megfelelő kezelés gyakorlatilag nem más, mint a megfelelő, következetes nevelés az iskolában és otthon egyaránt. A betegség súlyosságának felismerésével párhuzamosan hazánkban is egyre több a figyelemzavaros gyermekek számára kialakított, speciális tanulószoba, aminek köszönhetően a gyermekeknek játék lesz a tanulás, a szülőnek nincs más dolga, mint rendezett, nyugodt és következetes korlátok között felállított környezetet és menetrendet biztosítani a gyermek számára.

A fentiek kiegészítése a megfelelő terápiával jó esély arra, hogy a gyermek felnőtt korára megszűnjenek, de legalábbis nagy mértékben enyhüljenek a tünetek és a kicsiből egészséges, teljes életet élni képes felnőtt legyen.

Hogyan alakulhat az ADHD-s gyermekem jövője?

Megfelelő terápiás kezelés mellett, sőt, bizonyos esetekben anélkül is, a legtöbb ADHD-s gyermekből egészséges felnőtt lesz. Ennek érdekében a legfontosabb megtalálni azt a dolgot, amit a gyermek tökéletes lelkesedéssel művel, és ebbe az irányba terelgetni őt. Minden ADHD-s gyermeknek van egy hobbija, amiről mindent tudni akar, ami leköti a figyelmét hosszú órákra. Ezen a területen a gyermek igazi sikereket érhet el, tehetségét kihasználva pedig felnőtt korában is hasznos tagjává válhat a társadalomnak.

Mit jelent az, hogy FIMOTA?

Gyakorlatilag az ADHD magyar megfelelője, mely tünetcsoportot jelölik egyébként az MCD, POS és HAHAS betűszavakkal is. A fimota mozaikszó, a figyelemzavar, motoros nyugtalanság és tanulászavar tünetegyüttes betűiből lett megszerkesztve.

Az orvos szerint semmi baja a szerintem ADHD-gyanús gyermekemnek. Mit tegyek?

Természetesen vannak esetek, amikor a szülő úgy érzi, valami nincs rendben csemetéjével, azonban az orvos az ellenkezőjét állítja. A doktor tekintélyének megkérdőjelezése nélkül fokozottan kövessük figyelemmel gyermekünket, tanúsítsunk következetességet: ezzel nem árthatunk neki, abban az esetben sem, ha egyébként a gyermek valójában nem ADHD-s.

Minden gyermeknek egyformák az ADHD tünetei?

Az ADHD-nak számos különböző típusa létezik, ráadásul minden ember, így minden gyermek is más. Ennek megfelelően a tünetek teljes mértékben egyénre szabottak, nincs két egyforma fimota gyermek. Egyesek visszahúzódóak, míg mások hangosak és harsányak, egyesek kimagaslóan intelligensek, mások tanulási zavarokkal küzdenek, egyeseknél jelentkeznek kísérőbetegségek, másoknál szinte az alaptünetek is alig ismerhetőek fel.

Az ADHD azonos arányban jelentkezik mindkét nemnél?

A jelenlegi információk alapján nem, azonban semmi garancia nincs arra, hogy az adatok megfelelnek a valóságnak. Alapvetően minimum három, maximum hatszor több fiúgyermeket kezelnek figyelemzavarral, mint ahány lányt, de ennek a hátterében állhat az is, hogy míg a fiúkra jobban jellemző a motoros nyugtalanság, ami zavarja a környezetet, addig lányok inkább figyelemzavarosak, ami kevéssé feltűnő, így ritkábban is jutnak el szakemberhez.

Ha többnyire intelligensek, miért beszélnek sokszor butaságokat az ADHD-s gyermekek?

Az átlagos gyerekek, amikor kérdést intéznek hozzájuk, általában kis gondolkodás után megadják a szerintük helyes választ. Ezzel szemben a fimota gyermekek már a kérdés elhangzásának kellős közepén elkezdenek válaszolni: többnyire arról beszélnek, ami a kérdés közben eszükbe jutott: csaponganak, beszédük összevisszának tűnhet és meglehetősen fárasztó, azonban a jó megfigyelő észreveheti benne a különös látásmódot és az egyedi összefüggéseket.

Érdekesség, hogy a fimota gyermekek között nagyon nagy az indigók aránya, akiket egyes ezoterikus körökben az új generáció képviselőinek tartanak.

Miért nem tanulnak a hibáikból, tapasztalataikból?

Egy cél érdekében elkövetett cselekvések láncolata egy átlagember szemében egyértelmű: ha olvasni szeretnék, felállok a fotelből, odalépek a polchoz, leemelem a könyvet, visszaülök a fotelba, kinyitom a könyvet és olvasni kezdek. Ha minden részcselekvést egy gyöngyszemnek képzelünk el, akkor a gyöngyszemeket egy fonalra egymás után felfűzve megkapjuk azt a láncot, ami elvezet a célhoz.

Ezzel szemben a fimota gyermekek esetében hiányzik a fonal, amire az egymást követő, egymásból következő cselekmények felfűzhetőek. Mivel ezeknél a gyermekeknél a gyöngyszemek gyakorlatilag szanaszét hevernek, az ADHD-s gyermek tényleg nem tudja, hogy mi a kapcsolat közöttük. Ennek megfelelően nem látja az események közötti egyértelmű összefüggéseket, nem bosszantásból nem felel a fegyelmezni igyekvő szülőnek.

Mit jelent az ál-fimotaság?

Minden ADHD-gyanú esetében kiemelten fontos a pontos diagnózis, hiszen az ál-fimotaság létező fogalom. Bizonyos esetekben ugyanis a tünetek mindegyike ADHD-ra utal, azonban a háttérben valami egészen más, például egy addig nem észlelt érzékszervi károsodás is állhat, aminek a fel nem ismerése a gyermek félrekezeléséhez vezethet.

Ráadásul ritkán ugyan, de előfordulhat, hogy a tanulási zavarok nem az ADHD velejárói, hanem épp ellenkezőleg: a tanulási zavarok miatt alakult ki a gyermek fimota viselkedésformája, a kudarc elkerülése és az önbecsülés megőrzése érdekében.